Jak poprawić koordynację ruchową?

2022-05-18
Jak poprawić koordynację ruchową? Zręczność, zwinność i utrzymywanie równowagi – to części składowe niezwykle potrzebnej umiejętności, jaką jest koordynacja ruchowa. Przydaje się nie tylko w czasie ćwiczeń.
 
Dlaczego niektóre osoby, widząc przed sobą wąską kładkę nad rzeczką, bez zastanowienia, a nawet z dużą ochotą przez nią przebiegają w kilku susach? A inne zawsze się zatrzymają i trzy razy zastanowią, zanim krok po kroczku przejdą na drugą stronę? Dlaczego jednym bez trudu przychodzi powtórzenie sekwencji ruchów, np. w tańcu czy grze zespołowej? A inni muszą ten ruch dzielić na części składowe, mozolnie go zapamiętywać i na ogół stwierdzają: „to nie dla mnie”. Za takie nastawienie do wykonywanych czynności odpowiada koordynacja ruchowa. Warto nad nią pracować, niezależnie od wieku i stopnia wytrenowania.
 

Dlaczego tak ważna jest dobra koordynacja ruchowa?

  • Koordynacja ruchowa odpowiada między innymi za sterowanie ruchem, ale także za zdolność uczenia się nowych sekwencji ruchów i zdolność adaptacji motorycznej do nowej sytuacji. Fachowo określa się ją jako umiejętność wykonywania konkretnych i ustalonych w czasie i przestrzeni łańcuchów ruchowych. W dużej mierze za koordynację odpowiada błędnik, który pozwala utrzymywać równowagę. Ale istotna jest również praca układu nerwowego sterującego impulsami wysyłanymi do mięśni.
  • Dzięki koordynacji zachowujemy równowagę w różnych pozycjach ciała, możemy chwycić nadlatujący przedmiot lub zgrabnie uchylić się przed nim, aby nie zostać uderzonym. Szybko opanowujemy nowe ruchy, np. po raz pierwszy w życiu stając z rakietą na korcie tenisowym lub siadając na konia.
  • Koordynacja chroni przed kontuzjami, bo pomaga właściwie zachować się przy potknięciu, nagłej utracie równowagi.
 

Czy w każdym wieku można poprawić koordynację?

Najlepszy czas na ukształtowanie koordynacji ruchowej to wiek od 8 do 12 lat. To dlatego tak ważne jest, aby dzieci w tym wieku naprawdę aktywnie uczestniczyły w rozmaitych zajęciach sportowych. Jednak jest to umiejętność, którą można dość skutecznie poprawić w każdym wieku. Warunkiem jest stawianie przed sobą wyzwań ruchowych – uczenie się zupełnie nowych czynności, angażujących cały aparat ruchu.

Ćwiczenia sprzyjające lepszej koordynacji

  • Biegi z przeszkodami

To nie muszą być szybkie biegi, ani bardzo trudne przeszkody. Wskakiwanie na schodki, zbieganie z górki, wyskakiwanie i klepnięcie gałęzi drzewa, przebiegnięcie pod poprzeczką umieszczoną na wysokości naszego pasa. Wymyślać można dowolne układy. Im bardziej zróżnicowane i zaskakujące, tym większym są wyzwaniem dla naszej koordynacji.
  • Jaskółka i inne ćwiczenia wymagające równowagi

Stanie na jednej nodze w pozycji pochylonej wcale nie jest takie łatwe. Kojarzy się z ćwiczeniami na WF-ie albo… testem na trzeźwość kierowcy.
  • Zabawy z piłką

Rzucanie do celu, łapanie, odbijanie od ściany, kozłowanie podczas biegu, żonglowanie – piłka to doskonała pomoc w ćwiczeniach na równowagę. A najlepiej do tych ćwiczeń zaprosić inne osoby, wówczas poćwiczymy zwinność, czas reakcji.
  • Skoki na skakance

Świetne połączenie ćwiczeń na koordynację z treningiem wytrzymałościowym. Kiedy opanujemy już podstawowy ruch, warto zainspirować się filmikami z internetu i poćwiczyć ciekawe triki.
  • Przewroty, pady na matę

Warto wrócić do ćwiczeń ze szkolnego WF-u – przewrotów w przód i tył, przerzutów bokiem, kontrolowanych padów. Dla bardziej wprawionych świetną opcją jest też skok przez kozła czy skrzynię. Może jednak pohamujmy trochę fantazję i nie zaczynajmy od tego naszych ćwiczeń na koordynację, bo o kontuzję bardzo łatwo.
 

Chcesz poprawić swoją koordynację? Spontanicznie i co chwila baw się ruchem!

Żongluj pomarańczami lub piłkami, podrzucaj do góry poduszkę i spróbuj złapać ją… na czubku głowy, ćwicz chodzenie stopa za stopą po wąskiej kresce narysowanej na ziemi. Rób wszystkie te rzeczy, które ostatnio wykonywałeś… w wieku przedszkolnym.
 
Siła przydaje się w każdym rodzaju treningu – to od niej zależy, z jakimi wyzwaniami będziesz mógł się zmierzyć.
Przeczytaj u nas na blogu: Jak poprawić siłę?
 
Pokaż więcej wpisów z Maj 2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.66 / 5.00 8241 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-09
Wszystko okej poza czasem dostawy, który się przedluzil beż żadnego informowania.
2024-04-03
Wszystko ok.
pixel