Jak zobaczyć efekty ćwiczeń?

2023-12-21
Jak zobaczyć efekty ćwiczeń?

"Sporo osób trenujących już jakiś czas i to nawet ze sporym zaangażowaniem przyznaje, że po początkowym zachwycie nie widzi już efektów swoich treningów. Czy to oznacza, że ich nie ma? A może raczej nie umieją ich dostrzec?"



Jakie efekty najłatwiej śledzić?

Rozpoczynając treningowe zmagania mamy wyznaczony jakiś cel: schudnąć, wzmocnić ciało, poprawić wydolność krążeniowo-oddechową, zbudować muskulaturę, przywrócić utraconą sprawność i przygotować się do uprawiania sezonowych sportów. Każdy z tych celów jest dobry i równie ważny. Każdy wymaga wytrwałości i pozytywnego nastawienia do treningów, na których będziemy pokonywać kolejne bariery własnych ograniczeń. Wiadomo jednak, że nic tak nie motywuje do dalszego wysiłku, jak widoczne i odczuwalne efekty. Jednak sporo osób przyznaje, że wcale ich nie widzi. Lub widzi tylko minimalne, raczej niezadowalające. Mają rację? Za słabo ćwiczą? Zbyt dużo oczekują? Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, jakich efektów realnie można oczekiwać, ćwicząc w określony sposób.


 

  •  Utrata wagi

To istotny cel wielu ćwiczących osób. Pytanie jednak brzmi: co to znaczy schudnąć? Ważyć mniej? Czy mieć mniej tkanki tłuszczowej? Jeżeli koniecznie chcesz, aby waga mniej pokazywała, to postaw na radykalne zmiany w diecie. Obcięcie kaloryczności porcji wpłynie na to, co pokazuje waga. Natomiast ćwiczenia – zwłaszcza połączenie ćwiczeń siłowych i wytrzymałościowych, jak interwały – faktycznie pomagają spalić tkankę tłuszczową, jednak mogą (a nawet powinny!) spowodować przyrost tkanki mięśniowej, a to oznacza, że waga może magicznie „stać w miejscu”. Czy to jednak aż taki problem? Skoro wizualnie będzie widać efekt odchudzania? A zatem, jeśli twoim celem treningowym jest spalenie tkanki tłuszczowej, nie patrz na wagę, patrz w lustro i na mierzone regularnie obwody ciała. Tam na pewno zauważysz zmianę.

  •  Poprawa wytrzymałości

To jest z pewnością taki efekt ćwiczeń, który trudno zmierzyć i z czymś porównać. Jeśli jednak przypomnisz sobie, że dwa miesiące wcześniej po godzinie sprzątania w domu miałeś dość, a wejście na czwarte piętro skutkowało zadyszką… już wiesz, że coś się zmieniło. Jesteś zdecydowanie sprawniejszy, stać cię na większy wysiłek. Jednak gdy chcesz taki właśnie efekt poczuć, nie możesz ograniczać się do ćwiczeń siłowych, bo one wytrzymałości nie poprawią. Interwały, cardio, intensywne ćwiczenia w formie obwodu – tylko taką metodą poprawisz wytrzymałość.

  •  Siła mięśni

Każda porcja ćwiczeń zbudowana na zasadzie zwiększanych obciążeń treningowych będzie wpływała na poprawę siły. To jednak jest proces długotrwały, a pójście na skróty i rzucanie na ciężary raczej skończy się kontuzją i zniechęceniem niż oczekiwanym efektem. Dlatego jeśli twoim celem jest budowanie siły mięśni, uzbrój się w cierpliwość i co jakiś czas zapisuj, jakie ciężary w określonych ćwiczeniach jesteś w stanie dźwignąć. Przekonasz się, że postęp jest widoczny.

  •  Przebudowa sylwetki

Taki cel wymaga czasu, wysiłku, cierpliwości i zmiany diety. I jeszcze dodatkowo profesjonalnego oka trenera, który podpowie, co i jak robić. Ale można z chudzielca zrobić świetnie zbudowanego atletę, a z okrągłej kobietki zawodniczkę sportów sylwetkowych. To nie jest niemożliwe. Trzeba jednak nastawić się na długotrwałą pracę, która jednak już nawet w poszczególnych etapach będzie dawać satysfakcję.


 

Jakie jeszcze efekty – niewidoczne gołym okiem – dają treningi?

 

    • Większą mobilność stawów, poprawę gibkości i koordynacji ruchów. Bez wątpienia osoba regularnie ćwicząca jest sprawniejsza – co widać nawet przy codziennych czynnościach.

 

    • Większą odporność. Osoby ćwiczące, ale unikające przetrenowania, o wiele lepiej radzą sobie z infekcjami, szybciej zwalczają wszelkie choroby.

 

    • Odmłodzenie – aktywny organizm lepiej działa pod każdym względem. Zwiększający się procent masy mięśniowej w ciele automatycznie sprawia, że jesteśmy fizycznie młodsi. Podobnie jak poprawa wydolności układu krążenia. To bonus, jaki otrzymuje każda osoba regularnie ćwicząca.

 

    • Satysfakcję i poczucie wykonywanego planu – a to jest absolutnie bezcenne. Choć w lustrze tego nie widać.

 


Podsumowując… nie szukaj efektów treningów jedynie w odbiciu w lustrze czy na wyświetlaczu wagi. Zastanów się raczej, jak funkcjonujesz obecnie, będąc osobą regularnie ćwiczącą, a jak było kiedyś. To najważniejszy punkt odniesienia.

 



Cardio. Wiele osób uważa, że to niezbędny element treningu na siłowni. Zwłaszcza, jeśli chcemy schudnąć. Jak jednak ćwiczyć, aby maksymalnie wykorzystać możliwości cardio?

Przeczytaj u nas na blogu: Cardio – jak ćwiczyć, żeby to miało sens?

"Cytat boldem i kursywą na czerwonym tle 12 pt"

Kursywa fragment tekstu z niektórymi elementami pogrubionymi. Tylko żeby rozdzielić wizualnie tekst od reszty elementów, żeby nie wydawał się złożone z jednego bloku.

"Cytat boldem i kursywą na czerwonym tle 12 pt"
Chcesz schudnąć? Wyrzuć to z diety!
Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2023
Zaufane Opinie IdoSell
4.65 / 5.00 8600 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-06-18
Pełen pozytyw
2024-06-18
Wszystko ok. Nie mam uwag.
pixel