Przetrenowanie – skutek zbyt intensywnych treningów

2019-10-10
Przetrenowanie – skutek zbyt intensywnych treningów

Osoby intensywnie trenujące, niezależnie od tego czy są to treningi na siłowni, czy trening siłowy w domu często narażone są na przetrenowanie. Wiele osób dąży za wszelką cenę do osiągnięcia założonych rezultatów, ćwicząc ponad możliwości organizmu. Nie jest to jednak najlepsza droga. Jak objawia się przetrenowanie i czym może skutkować? W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego stanu.

Objawy przetrenowania

Przetrenowanie to stan przewlekłego zmęczenia organizmu spowodowany zbyt częstymi i zbyt intensywnymi treningami. Ślepe dążenie do wymarzonych rezultatów i źle ułożony plan treningowy to najczęstsze przyczyny prowadzące do przemęczenia. Brak czasu na regenerację sprawia, że w pewnym momencie każdy organizm zacznie się buntować. Objawów przetrenowania jest bardzo wiele i należą do nich:

  • Ból mięśni i stawów
  • Odczuwalny spadek siły mięśni
  • Zauważalny spadek szybkości reakcji
  • Problemy z koncentracją
  • Niespokojny sen, bezsenność
  • Podwyższone tętno
  • Rozdrażnienie i zniechęcenie
  • Bóle głowy i zawroty głowy
  • Gorsze samopoczucie
  • Niechęć do treningów

To tylko przykłady objawów, które pojawiają się u różnych osób z różnym nasileniem.

Jak sobie radzić z przetrenowaniem?

Każdy sportowiec i osoba ćwicząca oprócz poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń, powinna uczyć się obserwacji swojego organizmu. Słuchając tego, co mówi nam nasze ciało możemy skutecznie unikać przetrenowania. Co zrobić jeśli przesadziliśmy z intensywnością treningów? Wtedy koniecznie musimy znaleźć czas na regenerację.

W zależności od stanu naszego organizmu mamy dwa wyjścia. Pierwszym jest całkowite zrezygnowanie z treningów na jakiś czas. Czasami organizm może potrzebować nawet kilkutygodniowej przerwy, aby wrócić w pełni do siebie. Często wystarczy zmienić tylko formę treningów na aktywność mniej intensywną. Zawsze w przypadku przetrenowania trzeba dobrze przeanalizować swój dotychczasowy plan treningowy i wprowadzić odpowiednie zmiany, które pozwolą uniknąć problemów w przyszłości.

Przetrenowanie ma wiele negatywnych skutków dla organizmu. W tym przypadku nie warto dążyć do celu po trupach, bo może to się zakończyć poważną kontuzją lub dużym osłabieniem organizmu – a to może nas wykluczyć z uprawiania sportu na długi czas.

Pokaż więcej wpisów z Październik 2019
Zaufane Opinie IdoSell
4.66 / 5.00 8241 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-14
Długi czas dostawy, tydzień od przygotowania przesyłki. Poza tym wszystko OK.
2024-04-08
Produkt ok ale czas dostawy przekładany prawie o 2 tyg kiepski dodatkowo rowalone kartony i brak części które byly dosyłane na na kolejne 2 razy to kiepska tam logistyka
pixel