Split czy FBW – co wybrać?

2018-08-01
Split czy FBW – co wybrać?

Split i FBW to dwie metody treningowe. Pierwsza z nich to tzw. trening dzielony, gdzie każda partia ciała ćwiczona jest raz w tygodniu. Przeciwieństwem jest full body workout, gdzie podczas jednego treningu powinien zostać wykonany trening całego ciała. Jak widać są to dwie skrajne metody. Którą więc wybrać, aby cieszyć się szybkimi rezultatami treningów?

Istota metody split?

Głównym założeniem metody treningowej split jest łączenie partii mięśni w grupy i trenowaniu ich w wybranym dniu tygodnia. Podczas jednej jednostki treningowej angażuje się maksymalnie 2-3 grupy mięśniowe. Bardzo istotny jest sposób łączenia wybranych partii i przyjmuje się, że najbardziej efektywne jest jednoczesne trenowanie partii, które się uzupełniają lub są dla siebie antagonistyczne. Idąc tym tokiem myślenia możemy ćwiczyć jednego dnia klatkę piersiową i triceps, a kolejnego nogi oraz barki. Główną zaletą treningu dzielonego jest bardzo mocna stymulacja mięśni do wzrostu. Ćwicząc wyłącznie wybrane partie dużo łatwiej skoncentrować się na trenowanych mięśniach.

Czym jest Full body workout?

Alternatywą dla splitu jest trening całego ciała znany jako full body workout. Zasada metody jest prosta. W trakcie jednej sesji treningowej należy wykonać ćwiczenia angażujące jak najwięcej mięśni jednocześnie. Typowymi ćwiczeniami wykonywanymi podczas takich treningów sąprzysiady, martwy ciąg, unoszenia sztangi itp.

FBW jest znakomitą opcją dla treningów ukierunkowanych na redukcję tkanki tłuszczowej. Pozwala na harmonijny i równomierny rozwój ciała i zapewnia lepszą regenerację stawów oraz więzadeł. Dodatkowo trening FBW jest treningiem prostym i nieskomplikowanym w ułożeniu.

Dla kogo split, a dla kogo FBW?

Zarówno split, jak i FBW daje podobne rezultaty. Obie metody mogą doprowadzić do zbudowania masy, zwiększenia siły, jak i wyrzeźbienia sylwetki. Przyjmuje się jednak, że dla początkujących sportowców lepszym wyborem będzie trening całego ciała. Podobnie osoby wracające do treningów po dłuższej przerwie lub kontuzji powinny skupić się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych. Takie podejście pozwala przyzwyczaić organizm do większego wysiłku i stopniowego realizowania zamierzonych celów. W momencie, gdy FBW nie daje już satysfakcji i rezultatów warto rozważyć rozpoczęcie treningów dzielonych.

Podstawą każdego treningu, niezależnie od metody którą się wybiera, jest poprawna technika wykonywania ćwiczeń oraz bezpieczeństwo na siłowni. Ułatwieniem będzie dobrej jakości sprzęt treningowy dostępy na k-sport, który w połączeniu z regularnością oraz determinacją pozwoli osiągnąć postawione cele.

Zaufane Opinie IdoSell
4.66 / 5.00 8310 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-05-21
Wszystko ok jesteśmy bardzo zadowoleni zamówienia
2024-05-20
Super
pixel