Regeneracja po treningu

2018-07-25
Regeneracja po treningu

Każda trenująca osoba powinna wiedzieć, że regeneracja jest równie ważna jak sam trening. Osoby zaczynające ćwiczyć często oczekują bardzo szybkich efektów, więc trenują bez dnia odpoczynku. Niestety takie podejście wcale nie przyczynia się do wzrostu formy, a wręcz przeciwnie. Codzienne treningi mogą skutkować powstawaniem kontuzji oraz przetrenowania, a to na pewno nie pomaga w osiągnięciu wymarzonej sylwetki.

Dlaczego potrzebna jest regeneracja?

Efektem wysiłku fizycznego są mikrouszkodzenia w mięśniach, które po treningu ulegają odbudowie. Schemat ten powtarza się, a skutkiem tego jest wzrost obwodu mięśni i jego wzmocnienie. Cały proces oczywiście jest bardziej skomplikowany, ale już taki krótki opis pozwala zobrazować na czym on polega. Jak widać sam przyrost mięśni następuje nie w trakcie treningu, ale po nim, dlatego tak ważny jest odpoczynek.

Nie istnieje prosta reguła ile powinna trwać regeneracja. Proces ten trwa krócej lub dłużej m.in. w zależności od wieku, intensywności treningów, ilości snu, prowadzonej diety, czy choćby od partii ciała którą ćwiczymy. Przyjmuje się, że trenując wytrzymałościowo można robić sobie krótsze przerwy, a treningi mające na celu wzrost siły mięśniowej wymagają dłuższej regeneracji.

Skuteczna regeneracja

Regenerację należy zacząć już zaraz po treningu. Nigdy nie należy zapominać o stretchingu, aby rozciągnąć i rozluźnić mięśnie. Poleca się korzystanie z wałków do masażu (tzw.roller), które doskonale rozluźnią mięśnie, uzyskując podobny efekt, jak po wizycie u fizjoterapeuty. Na nogi po ciężkim treningu postawi nas też naprzemienny ciepły i zimny prysznic, który złagodzi uczucie obolałych mięśni i zapobiegnie stanom zapalnym. Trzeba też zadbać o odpowiedni posiłek, najlepiej sprawdzi się ten zawierający białko i węglowodany oraz odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepsza jest woda lub napój izotoniczny. Kolejnym niezbędnym elementem regeneracji jest sen. Należy dać sobie co najmniej 7-8 godzin, aby organizm miał szansę odpocząć.  Warto unikać także alkoholu, który znacznie osłabia zdolność organizmu do powrotu do siebie po intensywnym wysiłku.

Odpowiednio skonstruowany plan treningowy jest niezbędny do osiągnięcia celu. Podobnie jest z regeneracją. Na nic intensywne sesje treningowe jeśli nie damy organizmowi szansy na regenerację. Dlatego nie dajmy się zwariować i podchodźmy do trenowania z głową, a efekty na pewno się pojawią.

Zaufane Opinie IdoSell
4.66 / 5.00 8304 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-05-21
polecam
2024-05-20
Dobry sprzęt za niewielkie pieniądze.
pixel