2019-02-28

Jaką sztangę wybrać ?

Każdy sportowiec chcący ćwiczyć w domowej siłowni staje przed wyborem odpowiedniego sprzętu. Wybór nie jest łatwy, ponieważ w takim przypadku zwykle ogranicza nas mały metraż. Na kilku metrach kwadratowych trudno zmieścić profesjonalny sprzęt, dlatego warto wybierać ten, który pozwoli nam efektywnie trenować, a przy okazji nie zagraci nam połowy mieszkania. Z tego względu jednym z najczęstszych wyborów do domowych siłowni jest sztanga. Na jakie elementy zwrócić uwagę podczas zakupów i co nam da trening z jej wykorzystaniem?

Budowa sztangi

Budowa sztangi jest nieskomplikowana, ponieważ składa się w zasadzie tylko z 3 elementów. Nie zajmuje dużo miejsca, a do jej użytkowania zdecydowanie nie potrzeba instrukcji obsługi. Sztanga składa się z trzech elementów:

  • Gryfu, czyli stalowego drążka, za który ćwiczący chwyta sztangę.
  • Obciążników, występujących najczęściej w formie stalowych krążków, które nakłada się po obu stronach sztangi tak, by masa krążków z lewej strony odpowiadała masie z prawej strony. Istotna jest kolejność zakładania krążków – cięższy krążek powinien zostać założony przed lżejszym. W podnoszeniu ciężarów używa się dużych krążków o masie 25 kg, 20 kg,15 kg, 10 kg oraz małych 5 kg, 2,5 kg, 2 kg, 1 kg i 0,5 kg, a w trójboju siłowym obciążenie 50 kg.
  • Zacisków, które uniemożliwiają zsunięcie się któregokolwiek z obciążników podczas wykonywania ćwiczeń ze sztangą. Jest to element wpływający w ogromnym stopniu na bezpieczeństwo wykonywania treningów.

Typy sztang

Każda sztanga składa się z takich samych elementów o których wspomnieliśmy już we wcześniejszym akapicie. Teraz rozwiniemy kwestię gryfów, ponieważ występują one w różnych wariantach i są wykorzystywane na różne sposoby. I tak wyróżniamy:

  • Gryf łamany, który służy do kształtowania bicepsów, poprzez jego specyficzny kształt odciąża nadgarstki podczas ćwiczeń.
  • Kratownicę, czyli gryf z przeznaczeniem do kształtowania tricepsów i bicepsów.
  • Gryf krótki do hantli, służący do różnych ćwiczeń na biceps, triceps, przedramię, barki, plecy, klatkę piersiową.
  • Gryf prosty, który jest najczęściej używany do wyciskania na klatkę piersiową, martwego ciągu, zarzutu, podrzutu.

Gryfy ze względu na typ mogą różnić się długością, jakością wykonania, maksymalnym ciężarem udźwigu oraz średnicą. Głównym aspektem decydującym o wytrzymałości gryfu jest właśnie średnica. Dobrym pomysłem jest posiadanie kilka rodzajów gryfów i ich stosowanie w różnych treningach. Z racji stosunkowo przystępnych cen tego typu sprzętu i szeroką możliwość ich zastosowania w treningu warto zastanowić się nad ich zakupem.

Podsumowując, w zależności od naszych predyspozycji oraz upodobań należy rozważnie dobrać sztangę, dzięki czemu rozbudujemy swoją tkankę mięśniową. Warto też zapoznać się z różnymi dostępnymi ćwiczeniami ze sztangą w sieci lub porozmawiać z trenerem, aby móc efektywnie i przede wszystkim bezpiecznie wykonywać ćwiczenia bez obaw o kontuzję.

Facebook icon
YouTube icon
Instagram icon
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel