Extreme Professional Fitness Equipment - K-Sport

wybierz język: en pl

Jak powinna wyglądać rozgrzewka przed treningiem?

Coraz więcej osób chce być aktywnych fizycznie i jest to bardzo pozytywna tendencja. Problemy zaczynają się pojawiać wtedy, gdy osoba ćwicząca nie potrafi ocenić swoich możliwości i wykonuje ćwiczenia bez odpowiedniej techniki. Negatywne konsekwencje może mieć także pomijanie rozgrzewki przed treningiem, a niestety jest to niezwykle częsty błąd. Dlaczego nie warto rezygnować z rozgrzewki, jaki ma korzyści i jak prawidłowo ją wykonać?

Rozgrzewka integralną częścią treningu

Obserwując osoby ćwiczące na siłowni z pewnością zauważymy osoby, które pomijają rozgrzewkę i od razu przechodzą do właściwego treningu. Dlaczego tak się dzieje? Część tłumaczy to brakiem czasu, ponieważ wolą poświęcić zaoszczędzony czas na rozgrzewce na trening właściwy. Inni z kolei uważają, że rozgrzewka nie przynosi żadnych korzyści i jest nudna. Spora grupa osób swoje zachowanie może tłumaczyć niewiedzą. Faktem jest jednak, że żaden trening nie powinien się odbywać bez rozgrzewki, ponieważ konsekwencje takiego zachowania mogą być bardzo przykre.

Czym jest rozgrzewka? To aktywność, która przygotowuje organizm do intensywnego wysiłku fizycznego. Jej zadaniem jest przede wszystkim podniesienie temperatury ciała, zwiększenie krążenia krwi w organizmie, a także poprawia ruchomość i elastyczność stawów i mięśni. Dzięki temu ciało jest mniej podatne na wszelkie urazy.

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Rozgrzewka kojarzy Ci się z intensywnymi krążeniami? Niestety jest to jeden z najpoważniejszych błędów, który może zakończyć się bolesną kontuzją. Przyjmuje się, że rozgrzewka powinna trwać około 15-20 minut i składać się z 3 etapów. Powinna się ona rozpocząć od ćwiczeń, które mają podnieść temperaturę ciała i rozruszać nasze mięśnie. Tutaj sprawdzą się najlepiej typowo aerobowe aktywności na rowerku, orbitreku lub bieżni. Kolejny etap obejmuje ćwiczenia mające przygotować stawy oraz mięśnie, czyli ćwiczenia polegające na wykonywaniu ruchów uginania i prostowania. Przykładem takich ćwiczeń są przysiady, pompki i wykroki. Ostatni etap rozgrzewki powinien polegać na wykonywaniu ćwiczeń, które będą istotą treningu, ale z mniejszym lub bez obciążenia.

Prawidłowo wykonana rozgrzewka przygotuje nasze ciało nawet do bardzo intensywnego treningu. Rezygnacja z niej prowadzi do wielu negatywnych konsekwencji. Są to przede wszystkim bolesne kontuzje, ale także mniejsze możliwości wysiłkowe podczas treningu właściwego.

Opublikowano: