Extreme Professional Fitness Equipment - K-Sport

wybierz język: en pl

Dlaczego rozciąganie po treningu jest takie ważne?

Każda osoba aktywna fizycznie wie, że po treningu należy się rozciągać. Rzeczywistość jest taka, że nadal spory odsetek osób ćwiczących tego nie robi. Część osób tłumaczy to brakiem czasu, inni zmęczeniem po intensywnym treningu, a jeszcze inni twierdzą że rozciąganie jest nudne. Prawda jest taka, że w temacie rozciągania nie ma kompromisów i powinno być ono integralną częścią treningu. Tylko wtedy osiągniemy zamierzone efekty i będziemy cieszyli się nie tylko ładnie wyrzeźbionym, ale także zdrowym ciałem. Dlaczego rozciąganie jest tak istotne i jakimi zasadami powinniśmy się kierować?

Korzyści płynące z poprawnego rozciągania się

Brak odpowiedniego stretchingu lub wykonywanie go w nieprawidłowy sposób może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Co zyskujemy dzięki regularnemu rozciąganiu się? Przede wszystkim zmniejszamy ryzyko kontuzji, co jest niezwykle istotne szczególnie w przypadku zawodowych sportowców. Zwiększamy także zakres ruchu, co przekłada się bezpośrednio na postawę ciała, a także pomaga poprawnie wykonywać ćwiczenia. Rozluźnione ciało to ciało zrelaksowane, pozbawione bólu. Rozciąganie pozytywnie wpływa na krążenie, a dzięki temu mięśnie mogą zostać dobrze odżywione. Jest także przerwą dla organizmu, momentem na odpoczynek po treningu, zwiększa świadomość ciała i pozytywnie wpływa na samopoczucie.

Zasady prawidłowego rozciągania

Przyjmuje się, że każdy trening powinien kończyć się dokładnym, powolnym rozciąganiem. Dobrym czasem na stretching, także dla osób niećwiczących, jest wieczorowa pora, przed położeniem się spać. Sekwencja spokojnych ćwiczeń uspokoi ciało i umysł i pozwoli łatwiej zasnąć, a wydłużone mięśnie będą miały czas się zregenerować.

Najczęściej popełnianym błędem w trakcie rozciągania mięśni jest ich zbyt mocne dociskanie. Należy szukać lekkiego rozciągania i w takiej pozycji zostać, aż do momentu kiedy mięsień „puści”. Dopiero wtedy pozycję można pogłębić. Nad danym mięśniem powinniśmy pracować co najmniej 30-60 sekund. Co istotne musimy pamiętać o obu stronach ciała.

Nie możemy zapominać także o prawidłowym oddechu. Nie wstrzymujmy go. Starajmy się, aby był on cały czas powolny i głęboki. Wszelkie pogłębienia pozycji należy wykonywać na wydechu.

Rozciąganie jest elementem niezbędnym każdego treningu i powyższe korzyści powinny przekonać wszystkich, którzy do tej pory traktowali je po macoszemu. Tym bardziej, że na początku nie wymaga ono żadnego dodatkowego sprzętu. Z czasem osoby, które chcą poważniej podejść do tematu mogą wyposażyć się w rollery, które pomogą zintensyfikować pracę nad rozluźnieniem mięśni.

Opublikowano: